Konsernin liitetiedot

2. Hankitut liiketoiminnot

Hankitut liiketoiminnot 2013

Digia ei hankkinut liiketoimintoja vuonna 2013.

Hankitut liiketoiminnot 2012

Yhtiö solmi 8.8.2012 sopimuksen Qt-ohjelmistoteknologian ja siihen liittyvän liiketoiminnan ostamisesta Nokia Oyj:ltä. Kaupan myötä yhtiölle siirtyi yhteensä 88 työntekijää Norjassa, Saksassa ja Suomessa. Kauppa tuli voimaan 18.9.2012, ja sen nettokauppahinta oli 4,0 miljoonaa euroa, joka muodostui kaupassa Digialle siirtyneiden omaisuuserien ja liiketoiminnan 16,2 miljoonan euron kauppahinnasta sekä toisaalta Digian Nokialle osoittamasta 12,2 miljoonan euron laskusta.

Mainitusta 16,2 miljoonan euron kauppasummasta aineettomiin oikeuksiin kirjattiin 6,6 miljoonaa euroa liikearvoa, 2,9 miljoonaa euroa kohdistuen tuotemerkkiin, 4,1 miljoonaa euroa kohdistuen ostettuun teknologiaan ja 1,0 miljoonaa euroa kohdistuen Nokia-asiakkuuteen. Suomalaisen tilinpäätösstandardin mukaan tehdyssä tilinpäätöksessä liikearvosta kirjatut poistot ovat verotuksessa vähennyskelpoiset. Lisäksi 0,2 miljoonaa euroa kirjattiin kuluna ja 1,5 miljoonaa euroa velkojen vähennykseksi kohdistuen vuonna 2012 kirjattuun kuluerään, joka mainitulla kaupalla mitätöitiin.

Mainittu Digian laskutus Nokialta koostuu Nokialle luovutetusta oikeudesta jatkaa Qt:n käyttöä Nokian omassa liiketoiminnassa, Digian ostettua teknologiaa koskevasta kolmen vuoden määräaikaisesta kilpailu- ja siirtorajoituksesta sekä Nokian osuudesta myydyn liiketoiminnan haltuunottoon liittyvistä kustannuksista, joiden erien yhteisarvoksi määritettiin 12,2 miljoonaa euroa. Tästä 9,2 miljoonaa euroa liittyy Nokialle luovutettuun käyttöoikeuteen ja katsotaan yhtiölle kertyväksi liikevaihdoksi, josta 3,8 miljoonaa euroa kohdistui tilikaudelle ja loppu 5,4 miljoonaa euroa tulee tuloutumaan tasaisesti seuraavan kolmen vuoden aikana.